Fotografisk allkonstnär väcks till liv i ny bok

Ingen miljö i Kullabygden var hovfotografen Peter P. Lundh främmande. Med sin kamera förevigade han vardagsliv och badortsliv, kungligheter och arbetare, natur och byggnader. Nu kommer en ny bok om hans liv och verk med 250 bilder aldrig förut samlade och tryckta i ett så stort format och med en sådan skärpa. 

 

När Peter P. Lundhs son Gunnar Lundh, även han känd fotograf, gick bort på 1960-talet skänkte hans änka en stor samling gamla glasplåtar, dåtidens negativ, till Höganäs museum.

Av Peter P. Lundh handlade det om 6 500 olika bilder och nyligen har Alf Pettersson, tidigare museifotograf och vaktmästare på Höganäs museum, utfört det omfattande arbetet att scanna in dem till ett digitalt bildarkiv. Tillsammans med antikvarien och skribenten Caroline Ranby står han nu bakom den nya boken om Peter Lundh: Kongl. Hoffotograf Peter P. Lundh. ”Det bästa ljus och nutidens bästa instrumenter”, som ges ut av Höganäs museum och Höganäs bokhandel & förlag tillsammans.

 

– Idén om en ny bok om Peter P. Lundh har grott hos många under lång tid och att det blev just nu beror både på digitaliseringen av alla fantastiska, knivskarpa, detaljrika bilder och det faktum att det är sjuttio år sedan han dog, säger Caroline Ranby, som fick uppdraget att skriva texterna i boken, vilka är både i essäform och mer renodlade bildtexter.

Att välja bland alla tusentals bilder var den svåraste delen av projektet.

– Vi vill visa på den stora bredden i Peter P. Lundhs gärning. Han är ju mest känd för badbilderna från Mölle och klippsiluetterna från Kullaberg, men han gjorde också vad man kan likna vid socialreportage: skildrade gruvan, arbetarbostäder och vanliga människors vardag. Och han tog konstnärliga naturbilder som han vann många fina priser för.

 

Peter P. Lundh växte upp i en skepparfamilj i Skättekärr. Som liten var han duktig på att teckna och utbildade sig tidigt i fotografi i såväl Sverige och Danmark som Tyskland och Frankrike. 21 år gammal återvände han till Kullahalvön och öppnade först fotoateljé i Skättekärr, sedan på Bruksgatan 18 i Höganäs och senare blev det dessutom sommarateljéer i Mölle och Arild.

– Han var konstnär, men också en driven affärsman. Han fick ensamrätt att fotografera vid Ransvik och i Mölle och Arild sålde han inte bara kopior av bilderna han tog på turisterna utan också alpstavar, vykort, parasoll och turistbroschyrer om Kullen. Hans familj var mycket involverad i företaget och hans hustru, som också fotograferade, deltog sannolikt i det fotografiska arbetet , berättar Caroline Ranby.

God lokalkännedom har varit en förutsättning för att kunna känna igen platserna på bilderna som tagits för uppemot hundra år sedan. Ibland har det funnits anteckningar om var fotona är tagna, ibland har de fått förlita sig på byggnader, reklamskyltar , naturen, järnvägen, ibland har bilarnas registreringsplåtar blivit viktiga ledtrådar i detektivarbetet att identifiera människorna på bilderna.

– Förhoppningsvis kommer bokens läsare både att känna igen sig och överraskas. Jag personligen är mest förtjust i de bilder där det händer mycket och man får se hur människorna hade det till vardags, säger Caroline Ranby.

Sedan tidigare finns bara en bok skriven om Peter P. Lundh: Jan Olshedens och Stellan Olsons Vad gjorde farfar i Mölle? som kom 1967. Den nya boken ger smakprov på alla olika typer av fotografier som denne kungligt diplomerade hovfotograf tog. Caroline Ranby tror definitivt på en fortsättning med fler böcker om Peter P. Lundh, där det blir mer av djupdykning i olika miljöer.

Tidigare nummer

Webbplats www.kullaliv.se använder cookies. Mer information.