Keramikern Åke Holm i bokform

Åke Holm var arbetarsonen och fabriksarbetaren som sent i livet blev en erkänd konstnär. Rolf Lindstrup & Ronny Rudolf skildrar i en ny, närmast encyklopedisk bok, keramikerns livsverk. 

Det sades att det gick att ställa klockan efter Åke Holm när han sex dagar i veckan cyklade de tre kilometrarna mellan hemmet i Lerberget och verkstaden på Sandflygsgatan, morgon, lunch och eftermiddag.

– Han var oerhört plikttrogen och jobbade mellan klockan 7 och 17 i stort sett hela livet, vilket förklarar hans stora produktion, säger Ronny Rudolf författare till boken Åke Holm – keramiker och skulptör, när vi ses i solskenet på Höganäs museums innergård.

Idag säljs Åke Holms skulpturer för femsiffriga belopp på auktionsfirmorna. Den största samlingen av hans keramik finns emellertid här på Höganäs museum, till vilket han donerade merparten av sin konst. I styrelsen var konstnären själv verksam i 44 år och hans grafiska blad som bilaga till årskorten ökade antalet besökare så mycket att de bekostade flera utbyggnader av museet.

Djurfigurer, skulpturer med bibliska motiv, abstrakta konstverk, Kullatroll, fat och skålar samt stora reliefer – Åke Holms uttryck under sina 80 år på jorden var lika många som fantasifulla.

– Han var före sin tid med det mesta. De flesta keramiker i början av 1900-talet drejade skålar och vaser. Åke började skulptera i lera redan på 10-talet, berättar Rolf Lindstrup.

Han och Ronny Rudolf träffades när de arbetade inom reklam och handel på 1970-talet. Båda är konstälskare och har arrangerat flera utställningar.

I den nya boken, som är på 336 sidor i stort format, skildrar de Åke Holms liv och den tid han verkade i, men framför allt är den en stor, illustrativ katalog över hans verk och även en guide till exempelvis hans sätt att signera.

Åke Holms yrkesbana startade när han som 14-åring och nummer två av nio syskon började göra formar på Andersson och Johanssons fabrik, sedermera Höganäs keramik. Efter ett år sökte han sig vidare till Höganäsbolagets tegelfabrik och sedan till dess kärlfabrik där hans uppgift blev att glasera och sätta ugnarna. På fritiden både målade och tecknade han samt gjorde lerfigurer.

– Det var fattiga, eländiga tider och jag tror inte det fanns en tanke på att man skulle kunna bli konstnär. Det handlade om att göra bruksföremål och överleva, säger Ronny Rudolf.

När kärlfabriken lades ner 1928 tog Åke Holm trots allt det djärva beslutet att starta en egen verkstad. Han drejade bruksföremål och började efter förfrågan från den blomstrande turistnäringen att tillverka souvenirer, närmare bestämt Kullatroll. De massproducerades och blev hans stora inkomstkälla under depressionsåren, något han senare kallade att ”prostituera sig”.

– Han kände att han kunde och ville utvecklas mer. Och det var nu han började med sina humoristiska, bibliska figurer, säger Rolf Lindstrup.

En skolfrökens nitiska kristendomsundervisning sa Åke Holm själv låg bakom, inte att han var särskilt religiös.

– Många har liknat stilen vid Döderhultarns. Det är samma känslighet och humor i uttrycken även om materialet och motiven är olika. Men Åke Holm förnekade alltid att han skulle ha tagit intryck av någon särskild konstnärs verk, men det är klart att han gjorde – även om det var omedvetet, säger Ronny Rudolf.

56 år gammal hade Åke Holm sin första stora separatutställning på Malmö museum och hans konst började uppmärksammas i vidare kretsar. På äldre dagar fick han erkännande inte bara lokalt utan av konstkännare i hela landet. Men trots en rad internationella erbjudanden, bland annat från Den Kongelige Porcelainsfabrik, förblev Åke Holm sin hemort Höganäs trogen.

– Han var som alla konstnärer mytomspunnen, till exempel känd för att bara motvilligt lämna ateljén och inte gärna sälja sina verk, inte ens till Kung Gustav VI Adolf. Men ibland reste han trots allt över sundet för att se utställningar på Louisiana eller i Köpenhamn, säger Rolf Lindstrup.

Åke Holms inspiration kom annars mycket från de många moderna konstböcker han köpte till sitt bibliotek.

Rolf Lindstrup bläddrar i sin och Ronny Rudolfs bok och pekar på bilder av Holms verk som är tydligt besläktade med de samtida europeiska mästarna – i såväl impressionistisk, kubistisk som surrealistisk stil.

– Hade han bara sökt sig till Paris eller över Atlanten hade han säkert blivit världsberömd, säger han.

Foton: Rolf Lindstrup och Ronny Rudolf.

Tidigare nummer

Webbplats www.kullaliv.se använder cookies. Mer information.