Brazil Jack är i stan

En sommar utan Brazil Jack är ingen sommar i Kullabygden. Ikväll klockan 19 öppnas cirkustältet nere på hamnplan i Höganäs. Vi har plockat fram ett reportage om det klassiska cirkussällskapet.

Cirkuslegenden Carl Max Brazil Jack mötte ­kärleken i Höganäs i början av 1900-talet. Kullaliv följde hans barnbarnsbarn Trolle ­Rhodin III en het augustidag när cirkusen var i stan.

En varm vind sveper genom gatorna nere i Höganäs hamnkvarter när Cirkus Brazil Jacks beiga vagnar börjar formera sig nere i hamnen längs med Kaptensgatan och vändplanen vid det gamla lotshuset. Klockan är strax efter nio på morgonen. Tältbyggarna är redan på plats och artisterna – Gabi Donnert med sina hästar, världsclownen Francesco, Fratelli Rossi, illusionisten Kim Kenneth och strapetsakrobaten Shirley börjar anlända i sina husbilar. I gräset på uppställningsplatsen kan man ana avtrycken från Cirkus Maximums tält som stod här igår kväll när de gav sin föreställning.

– Det är ovanligt att vi är på samma plats nästan samtidigt. Det händer bara här i Höganäs och i Västerås. Maximum gör en bra grej men det är inte klassisk cirkus. De som har som tradition att gå på cirkus går till oss, säger Trolle Rhodin som är tältmästare, men även står för föreställningens regi, sköter transporter, logistik, teknik, säkerhet, sophantering, ser till att djuren har mat och att cirkuskiosken är välfylld.

Truppen lämnade Trelleborg redan vid sextiden i morse. De flesta cirkusvagnarna har varit med länge. Vissa är så gamla år att de inte kan köras i mer än 70 kilometer i timmen, vilket hänvisar karavanen till småvägar berättar Trolle Rhodin och visar på en av de gamla trävagnarna var man förr i tiden hakade i när de fraktades på järnvägen.

– Min familj har haft cirkus i 112 år. Jag är nionde generationen i min familj som arbetar med cirkus. Vi har inga moderna tält eller transporter. Vi vill behålla traditionerna. Det ska vara lite som på farfars tid.

Trolles farfar, Trolle Rhodin Sr, var en mycket känd och beundrad man inom cirkusvärlden. Han drev länge den egna cirkusen Zoo Cirkus som turnerade runt om i Europa och var den första cirkusen från väst som uppträdde i Sovjetunionen. I början av 1960-talet blev Trolle Rhodin artistchef på världen största cirkus Ringling Bros. and Barnum & Bailey, som finns kvar än idag.
– Jo jag minns honom. När vi bodde i Malmö fick jag följa med honom och köpa tidning och brukade få en Piggelin. Folk hade en otrolig respekt för farfar och blev nervösa om han fanns i tältet när de skulle uppträda.

Trolle III blev tältmästare redan som 18-åring och har ansvarat för tältbyggandet sedan dess. Han dirigerar vant tältarbetarna och berättar att många av dem också är skickliga musiker och ingår i cirkusorkestern. I den här föreställningen finns många nationaliteter representerade – Mexiko, Spanien, Italien, Frankrike, England, Bulgarien, Moldavien, Ryssland, Ungern, Ukraina, Rumänien. Trolles mamma Carmen Lupascu Rhodin, som är cirkusdirektör, kommer och hälsar och munhuggs lite med sonen på rumänska.
Hon tror att det kommer att bli en bra kväll.

– Höganäspubliken är ”fidel”, trogen och har en speciell känsla för oss, säger Carmen, som ursprungligen kommer från Rumänien, och är åttonde generationen i en cirkusfamilj.

1981, för mer än trettio år sen, blev hon engagerad av Brazil Jack för en akt.
– Jag var lindansare och gjorde den ”Döende svanen”. Det blev en lång säsong, skrattar hon.

Carmen förälskade sig i Trolle IIIs pappa, Trolle jr, och blev kvar på cirkusen. I många år har hon lett den dagliga driften och satt upp klassiska cirkusprogram. Förra året fick hon ta emot cirkusvärldens motsvarighet till filmens Guldbagge – ”Årets Charlie”. Juryn prisade henne för att hon har vårdat och bevarat Sveriges äldsta ambulerande cirkusföretag och för att hon har ett hjärta som brinner för den klassiska cirkuskonsten.

En kompressor drar igång med ett mullrande ljud. Trolle går snabbt runt i en vid cirkel och markerar ut punkter. Med hjälp av en tryckluftsborr får tältarbetarna snabbt ner rören som ska hålla fyra höga master på plats. Masterna ska i sin tur bära den enorma, tre och ett halvt ton tunga, tältduken.

– En tysk cirkustidning skrev att vi är snabbast i Europa på att bygga och riva tältet. Det brukar ta två timmar att bygga och 45 minuter att riva, berättar Trolle.

Han dirigerar och visslar. Snart är de sexton meter höga masterna på plats. Och Trolle placerar snabbt en svensk flagga i toppen av varje. Innan hela bygget vinschas upp gör han korstecknet.

– Idag får vi göra en speciell manöver med tältduken – lägga ut den på marken –eftersom det blåser så pass mycket. Men det går snabbt alla vet vad de ska göra.

– Det är otroligt viktigt med säkerheten. När jag har säkrat allt en andra gång tar jag en tredje titt och säkrar.

– Varje säsong, innan första föreställningen, kommer en präst och håller en gudstjänst på olika språk. Det är regn, vind, faror och hela tiden risker i manegen. Det viktigt att ha en tro.

En äldre gentleman, mycket rak i ryggen, letar efter Carmen. Han presenterar sig som Egon Larsson, en av artisterna i den välkända akrobatikgruppen Trio Höganäs som under sin storhetstid på 1950-70-talet uppträdde över hela världen och bland annat satt i Ed Sullivans tv-soffa.  Egon missar aldrig en cirkusföreställning med Brazil Jack. Han och Carmen kramar om varandra och talar om hennes ”Charlie” som hon tog emot på världcirkusdagen i Karlstad.

En bit bort hittar vi Gabi Donnert i ett mindre tält där hans hästar fridfullt står och mumsar hö. Gabi kommer ursprungligen från Ungern och har jobbat i trettio år med att dressera hästar. I tio år har han turnerat med Brazil Jack.

– Brazil Jack är riktig, traditionell cirkus med djur, clowner, trapetsnummer, jonglörer, musik. Cirkus kan aldrig bli riktig cirkus om man inte har cirkusen i blodet, från generationer tillbaka.

Gabi tycker att det är tråkigt att många av nutidens människor anser att cirkus är politiskt inkorrekt och sprider den uppfattningen till sina barn.

– Det är synd att vi inte får en chans att visa och förklrara och låta dem skapa sig en egen uppfattning.

– Ni skulle se cirkuspubliken i Spanien. Hela familjen kommer dit för att ha kul. Idag är cirkus den enda underhållningen som passar för hela familjen.

Inne i sin vagn bjuder cirkusdirektör Carmen på kaffe och muffins. Egon Larsson är redan här. Nedsjunkna i mjuka fåtöljer sitter även systrarna Ingrid och Kristina Fogelberg. De är släkt med familjen Rhodin och aldrig heller missar en föreställning.

Den stora cowboyhatten och den karakteristiska yviga mustashen – många känner igen Trolle IIIs farfars far – Brazil Jack – på bild. Carl Max Alexander Rhodin, som han egentligen hette, var son till en trolleriprofessor, varitéartist, skicklig violinist, reklamman och framgångsrik cirkusdirektör starkt inspirerad av Buffalo Bill’s Wild West Show, som gjorde succe i Europa i slutet av 1800-talet. Han var gift och hade redan en stor barnaskara i Norge när han på turné i Höganäs träffade den unga och vackra Iris Möller.

Iris hade kommit till Höganäs när hennes mor gifte om sig med skepparen Carl Fogelberg.

– Iris var inte gammal, bara 20 år, när hon träffade Brazil Jack. Hon följde med honom. Förhållandet höll, de kunde gifta sig och höll sedan ihop hela livet, berättar Kristina och Ingrid vars far var Iris halvbror.

Huset som Carl Fogelberg byggde åt sin familj på Kustvägen har systrarna fortfarande kvar och ett fint inramat porträtt av Iris som lämnade Höganäs för ett spännande cirkusliv.

– Maximum, Circus Scott, Olympia, Victoria, Madigan, Sydney.

Carmen räknar upp alla cirkusar som slåss om publiken i Sverige den här sommaren. Konkurrensen är stenhård och desto viktigare att är det att hålla hög kvalitet:

– Vi vill ge en fin bild av cirkus. Cirkus är kultur. Våra artister håller världsklass. Bröderna Rossi som vi har med i föreställningen vann första pris på en cirkusfestival i Holland. Jag sitter med i juryn för internationella cirkusfestivaler i Monaco, Bukarest, Riga och håller koll på artisterna. Vårt program för nästa år är nästan färdigt.

Klockan är kvart i sex. Föreställningen ska dra igång vid sju. En av musikerna övar trumpet inne i en lastbil. Jonglören David Lariable Jr repeterar sin akt. Den sitter inte riktigt som det ska. Han ser lite uppgiven ut när han packar ner ringarna i sin svarta väska och lämnar tältet.

Klockan 18.31 syns ännu ingen Trolle till. Carmen låser upp i kiosken i sin glittriga dräkt. Kön till biljettinsläppet ringlar sig nu ända bort till restaurang Kajkanten. Äntligen kommer Trolle. Han har bytt gympabrallorna och t-shirten mot smoking, kajal och puder.

Det är dags för ännu en föreställning med Brazil Jack.

Tidigare nummer

Webbplats www.kullaliv.se använder cookies. Mer information.