Magasin 36 blir Salthallarna till påsk

Magasin 36 blir Salthallarna till påsk

2021 blev ett turbulent år för Höganäs stora attraktion Magasin 36. Höganäs Saluhall gick i konkurs och grundaren Anders Martinsson köptes ut av delägarna Anders Johnsson och Johannes Fridery. Nu satsar duon framåt, uppbackade av Garage Bar´s ägare Mats Hernström. Siktet är inställt på att öppna till påsk under det nya namnet Salthallarna.

Det kanske ser lugnt ut på utsidan men inne på Salthallarna sjuder det av liv och kreativitet. Under hela vintern har man febrilt arbetat med det nya konceptet som kommer ha premiär till påsk.

– Vi återgår lite till hur det såg ut tidigare med småbutiker som kommer kompletteras med pop-up-butiker. Just nu faller allt på plats och vi kommer ha intressanta företag med grejer som känns hållbara och åt det unika hållet. Vi har under hela processen arbetat med ledorden ”personligt och premium utan att vara snobbigt”, berättar Mats Hernström.

Ett exempel på detta är Verkstan, ett butikskoncept som startade i den gamla bilverkstan i Ljugarn på Gotland av bland annat personerna bakom butikskedjan Granit. Företaget har tre butiker på Gotland, en i Åre och etablerar nu sin femte butik i Salthallarna. På 400 kvadratmeter kommer de att erbjuda inredningsdetaljer, möbler, kläder, växter och mycket annat. Se inledningsbilden högst upp med personerna bakom konceptet: Anett Jormeus, Anna Fohlin, Magdalena Björnsdotter, Maria Bengtsson och Susanne Liljenberg. Foto: Verkstan.

Delägaren Anders Johnsson berättar mer om filosofin bakom Salthallarna:

–Vi kommer att jobba med ”shop in shop” där butiksägarna får möjlighet att samarbeta och hjälpas åt för att avlasta varandra. Och ”samarbetstänket” kommer vi köra mycket på – butiksägare och restauratörer kommer att vara med och påverka den framtida utvecklingen för Salthallarna, ju fler bra idéer och samarbeten desto bättre blir helheten, säger Anders.

Badass Ceramics. Från vänster: Mieszko, Lotta, Freja och Maddi. Foto: Felix S:t Clair Renard.

Det blir mycket nytt för de som besöker Salthallarna. Förutom etableringen av butikskedjan Verkstan satsar man stort på maten och keramiken. Det saltglaserade lergodset som tillverkades i byggnaden och som satte Höganäs på keramikkartan redan för 100 år sedan tillverkas fortfarande på plats – fast i mindre skala. Nu blir det mer av den varan. Under vintern har Lotta Åkesson Persson med sitt företag Badass Ceramics klivit in och tagit över hela ytan på ovanvåningen som tidigare var Saluhallens restaurang.

– Jag har jobbat som arkitekt i 25 år men för några år sedan gav jag efter för min passion och började designa och tillverka keramik i mindre skala hemma i Rekekroken, berättar Lotta Åkesson Persson.

Det som började som en hobby växte snabbt, Badass Ceramics hamnade i inredningstidningar och hos bloggare och efterfrågan sköt snabbt i höjden. Hitintills har det mesta gått på export och till återförsäljare i både Sverige och utomlands men i Salthallarna kommer besökarna att kunna handla keramiken direkt i butik i anslutning till tillverkningen.

– Att flytta in på 800 kvadratmeter i denna anrika keramikfabrik är en dröm som går i uppfyllelse. Här kommer jag, min familj och andra medarbetare att både producera och sälja table wear – matporslin på ren svenska. Vi kommer ha regelbundna events för våra kunder där gästkockar kommer jobba med köket på en av de gamla brännugnarna och servera maten på vårt matporslin. Vissa events kommer också att vara öppna för allmänheten – jag tycker det är otroligt viktigt att våra lokaler är öppna så att boende i Kullabygden kan känna sig delaktiga i den keramikhistoria och tradition som vi är med om att skapa och föra vidare.

Keramik från Badass Ceramics. Foto: Felix S:t Clair Renard.

Ett annat nytillskott som kommer dra folk till Salthallarna är restaurangtrion Alex Sehlstedt, Christian Backe och Nebo Pavicevic.

– När vi var här förra året och kikade så var frågan om vi skulle driva, restaurang, kafé med bageri eller saluhall. Vi kände direkt att det roligaste och bästa var att driva rubbet – allt kändes så himla fint tillsammans säger Alex Sehlstedt, som tidigare drev krogen KiGo i Helsingborg.

I Salthallarna blir det två restauranger. Den ena hämtar inspiration österut och har fått namnet Koma – det blir mycket influenser och smaker från Korea och Hongkong.

– Våra gäster ska inte förvänta sig förvänta sig sushi och nudlar – det här blir något helt annat säger Alex Sehlstedt och ser pillemarisk ut.

Temat för den andra restaurangen – med namnet Barbara – är eld. Just nu murar trion upp ett stort eldbord där kött, fisk, skaldjur och vegetariskt ska grillas över en stor kolbädd. Eldbordet kompletteras med en stor pizzaugn som framför allt kommer användas till att snabbt hetta upp fina råvaror.

– Tänk att skjuta in färska delade humrar i 480 grader och ta ut dem tillagade efter 20 sekunder utan att vätska och smaker gått förlorade, det är sådan matlagning vi kommer jobba mycket med säger Christian Backe som tidigare jobbat som Food & Beverage Manager på Kastrup.

– Vi ser vår mat som geografiskt obunden och i ständig förändring där elden är vital och central, elden och hettan är den röda tråden i vår matlagning säger Nebo Pavicevic, välkänd krogprofil och medgrundare till restaurangkedjan Holy Greens.

Christian Backe, Alex Sehlstedt och Nebo Pavicevic öppnar restauranger i Salthallarna. Foto: Kullaliv.

En rolig blinkning till byggnadens historia är att en av de gamla brännugnarna för saltglaserad keramik kommer att användas för privata tillställningar. Där planerar trion att öppna upp för mindre sällskap som kommer kunna beställa skräddarsydda menyer, vinprovningar och annat gott.

Även en mindre saluhall, eller kanske snarare en butik, kommer finnas i lokalen där besökarna ska hitta roliga och spännande grejer för att utveckla sin egen matlagning.

– Eller förresten, säger Alex Sehlstedt – den enda röda tråden i butikskonceptet kommer vara grejer vi själva gillar – det behöver inte alls vara köksgrejer, det kan vara allt från ett fint fiskedrag till en italiensk kaffekvarn. Det ska vara som resten av det vi gör – överraskande. Våra gäster ska känna att de befinner sig tillsammans med oss i ett flow av kreativitet där allt kan hända.

 

 

 

Tidigare nummer

Webbplats www.kullaliv.se använder cookies. Mer information.