Anders skapar ny feeling på Magasin 36

Den vilde kreatören Anders Martinsson är mitt uppe i arbetet med att omskapa sitt livsverk Magasin 36. Kullaliv fick en pratstund med honom och talade om nya entrén, om förnyelse och att hitta tillbaka till feelingen när Magasin 2.0. invigs nästa år.

Det surrar av rykten att det kommer hända mycket på Magasin 36?

 – Absolut, det kommer bli stora förändringar till nästa år – hela butiksdelen förändras. Planen är att återgå till grundkonceptet med en stor dynamisk butik med möbler, konst, mattor, belysning, inredning, givetvis kommer vi att ha kläder kvar. Men inget är helt klart ännu, allt växer fram organiskt och ändras vecka från vecka. Jag kallar projektet Magasin 2.0.

Varför ska Magasin 36 förändras, att döma av parkerade bilar så verkar det vara fullt nästan hela tiden?

 – Jag tappade feelingen för ett tag sedan. Jag är ju ingen förvaltare, jag är kreatör det är det som är min drivkraft och livsluft. Jag kände att butiksdelen, med åtta-tio butiker, alla med olika ekonomi, mål och förväntningar, inte var tillräckligt flexibel för popups och förnyelse. Jag kände att det som Magasin 36 var från början – edge och annorlunda – hade försvunnit och att det var dags att göra något nytt. Ska Magasin 36 fortsätta att locka folk måste vi vara annorlunda och skapa större upplevelser.

Så nu du kommer själv att driva en stor butik?

 – Ja typ, det kommer att bli ett helt annat koncept med en stor öppen butiksdel men jag kommer att samarbeta med många som har funnits runt mig sedan start, människor som har smak och stil som passar mig och som jag litar på. Magasin 36 ska bli en spännande mötesplats för människor som älskar design och letar efter annorlunda saker de inte hittar någon annanstans. I framtiden tror jag att handeln kommer fungera så att kunderna kommer hit till Magasin 36 – inspireras, klämmer, känner, betalar och sedan får varorna levererade hem några dagar senare. Det är så framtidens handel kommer att se ut för att den ska överleva. Man minimerar kostnaderna för butiksdelen, lagerhållningen och transporter.

Du verkar redan ha startat processen?

– Processen har pågått länge i min hjärna, idéer bara dyker upp, jag bollar dem med min fru Josefin, kreativiteten går på högvarv 24 timmar om dygnet. Rent synligt så byggs just nu den nya stora entrén som vetter mot Kullagatan. Den signalerar handel även åt det hållet där folk kommer körande. Den nya entrén är ett måste för att få till ett bättre flöde med kundströmmarna. Den byggs för smälta in så mycket som möjligt i den gamla arkitekturen med fönstersättningar och puts, en snäppet mörkare nyans på putsen gör att den sticker ut lite. Den nya entrén får fyra dörrar, en direkt upp till Saluhallens matsal och två in till det nya showroomet och en direkt in till Saltglaserat.

Den nya entrén mot Kullagatan får fyra dörrar.

Så Saltglaserat kommer att finnas kvar?

– Självklart, den saltglaserade keramiken är ju byggnadens hela identitet och historia. Det sitter i väggarna.

Vad händer med de andra hyresgästerna?

– Övervåningen förändras inte så mycket, Saluhallens matsal blir kvar. Vid infarten till Magasin 36 så flyttar Crossfit ut och Höganäs Bryggeri tar sannolikt över deras yta och samband med detta vill jag ha en restaurang. Vi för diskussioner just nu och jag försöker få folk att släppa tankarna på trista matkoncept. Jag vill inte ha nån jävla pizza eller taco bar utan något ”casual” men attraktivt, typ asian fusion med influenser från andra kök. Inget är klart ännu, vi får se var vi hamnar.

Vad har varit största utmaningen hitintills?

– Corona var egentligen det som satte igång hela processen, när den slog till insåg jag hur sårbar hela butiksdelen var. Corona ställer självklart till det. Det är svårt att resa till Asien och alla intressanta mässor är inställda.  Men jag hoppas det lättar. Jag måste ut och leta spännande saker och hämta hem minst två containers, men just nu är det skit och mög på den fronten så det är en skräckblandad förtjusning men jag hoppas att jag får ihop det till sist.

Du kallar projektet Magasin 2.0, finns det redan tankar på ett Magasin 3.0?

– Absolut, men det ligger ganska långt i framtiden, först ska 2.0 etableras och fungera. Men jag kan inte låta bli att fundera och en dröm vore en supermodern byggnad utanför nuvarande Crossfit. Jag vill först hitta en form i mitt kommande showroom där jag jobbar med läcker design. Men en ny spejsad byggnad fylld med hypermodern design skulle blir en otroligt spännande kontrast till den gamla industribyggnaden. Lindéngruppens renovering och tillbyggnad av Bruksgården vid Gruvtorget är en stor inspirationskälla, arkitekten Petra Gipp gjorde ett grymt arbete med den nya tillbyggnaden – otroligt snyggt möte mellan gammalt och nytt. Men som sagt – det ligger längre fram, först vill jag genomföra 2.0 och det ska bli jävligt bra sedan få jag skissa på framtiden.

När ska allt vara klart?

– Projektet ska vara klart senast till midsommar 2021 men gärna tidigare, hellre skynda lite långsamt och genomtänkt så det blir bra än att hafsa iväg det och få något halvdant. 

Vad känner du nu inför det som kommer nästa år?

– Det ska bli så jäkla skönt att renovera lokalerna, skapa en ny atmosfär och feeling, och sedan bara öppna dörrarna och känna ”we are back”. Det känns bra att hitta tillbaka till passionen och känslan, att det jag gör kommer från hjärtat och inte handlar om kronor och ören. Det tror jag är nödvändigt om Magasin 36 ska leva kvar som en unik destination och mötesplats.

 Kreativiteten på högvarv. Anders Martinsson och hans fru Josefin. Foto: Privat

 

 Läs mer om Anders Martinsson i ett tidigare nummer av Kullaliv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidigare nummer

Webbplats www.kullaliv.se använder cookies. Mer information.