Engelsman med amerikansk accent

Ingvar Persson är en känd profil i ­Höganäs. ­Företagare i plåt och stål. Han är robust, tar plats och har en kraftfull stämma – ­precis som hans bil, en Jensen Interceptor årsmodell 1975. 

Det är svårt att inte fascineras av Ingvar Perssons Jensen Interceptor. Hur den rullar majestätiskt på vägen, kraften i motorn och hur bra den gör sig på bild. Samtidigt är den en total anakronism. En dinosaurie från en svunnen epok. Inte alls i takt med vår moderna tid där miljön står i fokus och allt måste vara så energieffektivt som möjligt. Den berättar om en annan tid, långt innan stränga avgaskrav och krockprov gjorde det svårt att bygga exklusiva bilar i små serier.

Historien om Ingvar Persson och hans Jensen går tillbaka till 1976 och till bilföretaget Wendels i Malmö. Körde man brittiska sport och premiumbilar på 1960- och 70-talet åkte man till Wendels för att frossa i märken som Aston Martin, Jaguar, Lotus, Morgan och givetvis Jensen. Ägaren Henning Wendel var inte bara försäljare av klassiska bilar, han var en entusiast ut i fingerspetsarna. En höstdag i oktober 1976 svänger Ingvar Persson ner till Wendels för att serva sin Jaguar. Just den här dagen faller hans ögon på en Aston Martin DBS och bilen bredvid – en Jensen Interceptor. Två klassiska representanter för begreppet Grand Turismo vilket redan på 1950-talet definierades på detta sätt. ”En Grand Turismo är den ideala bilen för att korsa en kontinent i hög fart med bibehållen komfort. Den ska rymma minst två personer med tillhörande bagage. Motorn ska vara så stark att den tillåter höga marchfarter på kontinentala vägar utan att vid något tillfälle kännas otillräcklig.” En vacker och snudd på poetisk formulering.

Henning Wendel föreslår att Ingvar ska köpa den vackra Aston Martin DBS som han har till försäljning.

– Båda bilarna kostade ungefär lika mycket och jag har alltid gillat Aston Martin men Jensen kändes rymligare, framförallt hade den ett riktigt bagageutrymme, och det var viktigt med tanke på att jag och min hustru Siw skulle använda den till långresor. Den var inte helt ny men i ett fantastiskt skick och hade bara ett fåtal hundra mil på mätaren.

– Henning försökte övertala mig; ”du får en väldigt fin vagn i Jensen men köper du Aston så kommer den hålla värdet bättre”. Men det argumentet bet inte, jag hade bestämt mig, det fick bli Jensen.

Och de som känner Ingvar vet – har han bestämt sig finns det ingen makt i världen som kan rubba honom. Det fanns bara ett krux, bilen var inte till salu.

Ett halvår senare, en vårkväll 1977, hör Ingvar ett djupt mullrande på garageuppfarten hemma i Lerberget. Där står Henning Wendel med just samma Jensen Interceptor som Ingvar absolut ville ha, ägaren hade bestämt sig för att sälja.

– Affären gjordes upp på stående fot, Henning bjöds in på en bit mat och plötslig hade vi fått en ny familjemedlem, berättar Ingvar.

Ingvars Jensen är en av de sista bilarna som tillverkades av Jensen Motors innan företaget gick i konkurs 1976 efter 41 års verksamhet. Jämfört med andra Jensen Interceptors så är Ingvars bil lite speciell med sitt ljusbruna vinyltak, sin djupröda lack som drar åt vin och sin utsökta interiör i fårskinn. Under den långa motorhuven på denna engelska bil sitter en amerikansk V8-motor från Chrysler på 7,2 liters volym eller 440 cubic inches som amerikanarna själva säger. Denna maffiga pjäs är i sin tur kopplad till en trestegs automatlåda som gör körningen bekväm och avslappnad. Motorstorleken motsvarar ungefär fem moderna småbilsmotorer och därför kan undertecknad inte låta bli att vara lite nyfiken på bränsleförbrukningen.

– Jag har faktiskt aldrig mätt exakt men så mycket kan jag säga att den tömmer en full tank mellan Höganäs och Hamburg och då rymmer tanken 90 liter.

En snabb huvudräkning ger för handen en förbrukning på ca 2,3 liter per mil då det är drygt 40 mil från Höganäs till Hamburg. Men vilka mil och vilken upplevelse! Och när Ingvar nämner staden Hamburg så har vi kommit till poängen. Ingvar och hans hustru Siw har använt bilen till det den var konstruerad för – långresor på kontinenten. Till dags datum har bilen rullat ca 14 000 mil och större delen av dessa har avverkats på resor över hela Europa. Till städer som Prag, Budapest, Venedig och just Hamburg där familjen haft som tradition att julhandla under flera år. Då har man givetvis färdats i den trogna Jensen. På frågan om han suttit vad ratten själv alla dessa resor så svarar han.

– Min fru Siw är gammal bilkårist och jag har alltid känt mig trygg att lämna över ratten till henne, hon kör förbaskat bra.

Fotnot  Som kuriosa kan det berättas att Jensen Motors tillverkade de första exemplaren av vår svenska nationalklenod Volvo P1800 mellan åren 1961 till 1963. Därefter flyttades tillverkningen från England till Sverige och Göteborg. Volvo P1800 blev världskändis i tv-serien ”The Saint” där huvudrollens karaktär Simon Templar gestaltades av Roger Moore.

Tidigare nummer

Webbplats www.kullaliv.se använder cookies. Mer information.